Mennyivel érdemes elindulni? Havi 20 ezer, 100 ezer, több millió esetleg? Mi a legegyszerűbb módja annak, hogy megállapítsd, mennyi hirdetési költségre számíthatsz? Mennyi pénzt tegyünk a Google vagy a Facebook zsebébe? Röviden? „Annyit, amennyit kell, egy forinttal se többet vagy kevesebbet.”
Nagyon sokan azért nem vágnak bele az online marketingbe, merthogy az borzasztó költséges. Az vitathatatlan, hogy a világ pénzét is el lehet költeni mondjuk hirdetésre. A magyar piacon egy marketinges Facebook csoportban, amikor valaki felteszi a kérdést, hogy “Mennyivel érdemes hirdetni?”, olyan válaszokat kap, hogy “Hát olyan havi 1 millió dollárt”. Tessék? Ja, és ezt egy édességbolt, cukrász vagy tetováló szalon írja.
De….
Mielőtt még teljesen lehengerelve éreznéd magad a fenti adatoktól, nem árt rögtön leszögezni, hogy nem az a lényeg, hogy mennyi pénzt hirdet el valaki. Elhiheted, hogyha valaki milliókat tud elkölteni online hirdetésekre, akkor biztosan megéri neki, nem? Logikus. A hirdetési költség olyan, mint az adófizetés. Nem tudom, te hogy vagy vele, de én szeretnék évi sok száz millió adót befizetni… A hirdetési költségnél ugyanez a helyzet. A hirdetési költség mértéke leginkább annak a mutatója, hogy mennyire megy jól a szekér. Attól senki nem lesz sikeres, hogy esztelenül égeti a pénzt a Facebook vagy a Google oltárán, és neked sem javaslom.
A jó marketing nem költséges, hanem gazdaságos.
Ahhoz, hogy meg tudd állapítani a hirdetési költség mértékét, két dolgot kell tudni:
- Mennyibe kerül egy potenciális vagy tényleges vásárló?
- Mennyi potenciális vagy tényleges vásárlót szeretnénk?
Enélkül a két adat nélkül kicsit olyan a helyzet, mintha arra akarnánk választ kapni, hogy egy családnak mennyit érdemes havonta eperre költenie úgy, hogy nem tudjuk, mennyi az epernek kilója, és mennyi eperre lenne szükség.
Arra, hogy mennyi ügyfelet, érdeklődőt, vásárlót szeretnénk, hogy mennyire lenne szükség, szerintem sokan tudjuk a választ.
No, de mennyibe van egynek a megszerzése?
Híres mondás, hogy a marketingre költött pénz fele kidobott, stb, de ez az online marketingre nem igaz. Az online marketing óriási előnye, hogyha jól van csinálva, akkor lézerpontosan meg lehet mondani, hogy mire mennyit költöttünk, és az mit hozott a konyhára.