12 dolog amit át kell gondolj webáruház nyitás előtt
Ha végre megvan a hőn áhított piaci rés mi sem egyszerűbb, mint indítani rá egy webshopot és már dől is a pénz – gondolnánk laikusként. Sajnos azonban nem ilyen egyszerű a történet, számos összetevőn el lehet csúszni. Álljon itt az a 12 legfontosabb teendő, amit ki kell pipálnod az indulás előtt.
1. A nyerő termék kiválasztása
Kezdjük is a legfontosabbal magával a termékkel, szolgáltatással amit értékesíteni szeretnél. Gyakran úgy veszzük észre a piaci rést, hogy mi magunk nem találjuk a megfelelő kínálatot az igényeinkre. Igen ám, de ilyenkor is érdemes piackutatást végezni, hogy valóban lesz-e kereslet a kinézett termékre / szolgáltatásra. Ennek eldöntésében a Google Trends nagy segítség lehet. Releváns kulcsszavak alapján megállapítható, hogy mekkora érdeklődés övezi a témát. A program okos szűrőinek segítségével mind időbeli, mind demográfiai, mind geográfiai információkhoz is hozzájuthatsz és így messzemenő következtetéseket vonhatsz le arra vonatkozóan, hogy mennyire lesz profitábilis a vállalkozás.
2. Konkurencia feltérképezése
Ha nem vagy olyan szerencsés, hogy első legyél a piacon, nagyon fontos, hogy képben legyél a versenytársakkal: milyenek, mennyire megy jól nekik, milyen árbevétellel dolgoznak, a piac mekkora részét fedik le stb. Arra is figyelj, hogy milyen hibákat követnek el, milyen panasz van rájuk (vásárlói vélemyények), mert innen támpontot kaphatsz, hogy a vásárlók mit tartanak fontosnak illetve, hogy mi az, amiben te jobb lehetsz mint a többiek.
3. Az árazás kidolgozása
Mikor a versenytársakat monitorozod, az árazásukat is figyeld meg. Ez is egy jó kiindulási alap, de a legfontosabb, hogy mielőtt az árlistádat felállítod, írd össze az összes fix költségedet: SSL, tárhely platform, domain, e-mail, websablonok, -témák, -bővítmények, havi díjak, folyószámla díjak, bérleti díjak, hirdetési költségek, raktározási költségek, csomagolás, szállítás, adók stb.
4. Logisztikai terv felállítása
Dropshipping, fullfilment cég alkalmazása vagy saját webshop logisztika? Mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya. Ha kicsiben gondolkodsz, nem akarsz nagy tőkét és energiát befektetni akkor a dropshipping a neked való, hiszen ebben az esetben nem kell készletet fenntartanod, raktárhelyiséget fizetned és sok esetben még a szállítással sem kell foglalkoznod. Vannak azonban hátrányai is ennek a kecsegtető megoldásnak: nem tudod befolyásolni a készletet, mivel nem a sajátod. Kevésbé van ráhatásod a szállítási időre és magára a termék minőségére is, mivel ténylegesen nem is találkozol a termékkel. És még egy nehezítő körülmény: a törvényi háttere még igen kiforratlan, hogy biztosan ne ütközz semmilyen jogszabályba nagy kutatómunkára kell vállalkoznod.
5. A megfelelő futárcég kiválasztása
Nagy a kínálat, érdemes kicsit beleásni magad, hogy melyik cég mire specializálódott. Ebben nagy segítségedre lehet a csomagnet.hu oldal, ahol egy kalkulátor segítségével kiszámolhatod, hogy melyik cég mennyiért vállalja a kiszállítást. Természetesen egyedi megállapodással jobb árakat érhetsz el. Ha belföldi szállításra van szükséged és a csomagod 40 kg alatti és nem extrém nagy méretű, akkor ezek közül a cégek közül érdemes válogatni: Magyar Posta, DPD, GLS, Express One, Sprinter Futárszolgálat, Packeta.
6. Az értékesítési felület megválasztása
Itt 3 lehetőség jöhet szóba:
- Jófogás, Vatera, Facebook Marketplace, Meska: ha kicsiben gondolkozol ez jó választás lehet, itt tényleg csak a termékek feltöltésével kell foglalkoznod. Azonban azt tudni kell, hogy ez a megoldás sem lesz teljesen ingyen, ha valóban el is akarsz adni valamit, mert ahhoz hogy mindig a találati lista elején legyél fizetni kell valamennyit.
- Bérelhető webáruházak: Magyarországon az Unas és a Shoprenter a legnépszerűbbek. Kevés pénzráfordítással el lehet indítani és programozói tudást sem igényel egy bérelhető webshop indítása, üzemeltetése ezért sokan választják ezt a lehetőséget. Amit hátrányként fel lehet hozni, hogy kötöttebb lehetőségeid lesznek, ezért az egyedi igények megvalósítására nem ez a jó választás.
- Saját webáruház: Előnye, hogy úgy fog kinézni minden, ahogy elképzelted. Hátránya, hogy rövid távon többe kerül, mintha bérelnél.
Mindhárom esetben igaz, hogy a termékkategorizálásnak, a termékfotóknak és a termékleírásoknak jónak és minőséginek kell lenniük.
7. A visszaküldés, elállás kidolgozása
Kell egy olyan menüpont ami világosan, részletesen és praktikusan informálja a vásárlót a jogairól, lehetőségeiről, teendőiről arra az esetre ha meggondolná magát és vissza szeretné küldeni a terméket.
8. ÁSZF, GDPR
Az általános szerződési feltételek és az adatkezelési tájékoztató megléte egy webshopnál kötelező. Komoly büntetésekre lehet számítani ha elmúlasztod feltölteni őket, vagy ha nem felelnek meg a hatályos jogszabályoknak.
9. Fizetési lehetőségek
Bár Magyarországon még mindig nagyon népszerű az utánvét, egy modern webáruház lehetőséget kell hogy nyújtson online bankkártyás fizetésre.
Ha Virtuális POS terminált hozol létre az oldalon, ehhez az adott banknál kell megállapodást kötnöd. Ezekről a megoldásokról elmondható, hogy nagyon megbízhatóak, viszont forgalomtól függően elég nagy tranzakciós díjjal működnek.
Bankfüggetlen rugalmas fizetési rendszerek a Borgun, a SimplePay, a Six Payment Services, és a Global Payments. Ezeknél is egyszerűbb megoldást kínál a Paylike, ami nem irányít el egy banki oldalra, hanem a webáruház felugró ablakában van lehetőség fizetni. Paypal, Barion: nem csak online bankkártyás fizetést, hanem bankfüggetlen virtuális számlát is kínál ügyfeleinek melyről indíthatnak is és fogadhatnak is pénzt.
10. Számlázó program beszerzése
A kézzel kiállított számlák ideje lejárt. Olyan profi online számlázó programok elérhetők akár ingyen, vagy havi pár ezer forintos költséggel melyek segítségével teljesen rendben tarthatod számlaügyeidet és még a NAV rendszerével is összeköthetők. A két legnépszerübb rendszer a Számlázz.hu és a Billingo.
11. Ügyfélszolgálati teendők
Nem is gondolnád, hogy mennyi idődet el fogja venni az egyes ügyfél igények kezelése. Válaszolni kell e-mail megkeresésekre, naprakészen kell tartani a megrendelések státuszát, a készleteket, vissza kell igazolni a megrendeléseket, kezelni kell a telefonhívásokat, a reklamációkat. És ezekből minél jobban megy a bolt, annál több lesz. Cselekvési tervek felállítása lehetséges helyzetekre nagy segítség lehet és mikor emberi erőforrással kalkulálsz, ezekre jócskán hagyj kapacitást.
12. A kész webshop láthatóvá tétele
Ha az összes fenti pontot kipipáltad, jön még egy nagy feladat: a marketing. Bizonyos ajánlások szerint a bevétel 50%-át érdemes marketingre fordítani, mivel ez egy befektetés. Ha nem is sikerül ilyen nagy százalékot elkülöníteni, akkoris költs rá amennyit csak tudsz, persze okosan felhasználva a mai kor kínálta fejlett analitikai lehetőségeket! Tehát célzottan kell lőni. Az online marketing feladatok ellátásához attól függően, hogy te magad csinálod vagy szakértőt bízol meg anyagi és emberi erőforrást is el kell különítened. Az online marketingen túl, amennyiben a terméked vagy szolgáltatásod helyhez kötött, érdemes lehet a helyi médiában is megjelenned.