Egyéni vállalkozás indítás 2023

Az egyéni vállalkozás indítása a legkisebb költséggel járó vállalkozási forma, de felmerülnek rendszeres havi költségek (pl. KATA vagy átalányadó, esetleg könyvelő díja, számlázó program használata) és éves költségek is (pl. iparűzési adó, kamarai tagság díja). Elsőre bonyolultnak tűnhet az ezzel járó adminisztráció, de hidd el, a hazai gyakorlatban ez az egyik legegyszerűbb vállalkozási forma. 

6 egyszerű lépésben végig vezetlek az egyébi vállalkozás indítás folyamataiban! Egyéni vállalkozóként a vállalkozásod te magad vagy, a hivatalos
dokumentumokban is használt neved lesz a vállalkozásod neve is, egy E.V
(egyéni vállalkozó) kiegészítéssel a végén.

1. LÉPÉS: ÜGYFÉLKAPU REGISZTRÁCIÓ

Ügyfélkapu nyitható személyesen bármelyik Fővárosi és megyei kormányhivatalok kormányablakában vagy okmányirodájában; Járási (kerületi) hivatalokban.
 
 

2. LÉPÉS: EGYÉNI VÁLLALKOZÁS INDÍTÁS BEJELENTÉSE

Miután megvan az ügyfélkapud, a Webes Ügysegéden keresztül tudod bejelenteni a vállalkozásodat. Ennek az elérhetőségét itt találod. A megfelelő adatokat kell kitölteni, amely a vállalkozásodra vonatkozik. (HA BIZONYTALAN VAGY KÉRD KÖNYVELŐD SEGÍTSÉGÉT!)

3. LÉPÉS: EGYÉNI VÁLLALKOZÁS KAMARAI BEJELENTÉSE

Minden vállalkozásnak be kell jelentkeznie a székhelye szerinti Kereskedelmi és Iparkamarához. (A vállalkozás indításától számított 5 napon belül.) A regisztrációt a székhelyed szerinti kamara weboldalán tudod megtenni. Azt, hogy melyik kamara tartozik a székhelyedhez, ezen az oldalon tudod megtalálni. Kell az adószámod, egy jelszó, az alapadataid, (a rendszer automatikusan betölti a vállalkozásod adatait, a kapcsolattartó és az űrlapkitöltő adatait). Ezeket ellenőrizd le! Add meg a vállalkozásod bankszámlaszámát, ahonnan majd az 5000 Ft-os hozzájárulást utalod a Kamarának, majd töltsd ki a vállalkozás honlap és e-mail címét. A folyamat végén ki kell nyomtatnod a regisztrációs adatlapot, be kell küldened a feltüntetett címre (postán vagy emailben a regisztrációs lapon megadott email címre), és át kell utalnod az 5000 Ft kamarai hozzájárulást. Bankszámla: alanyi adómentes (AAM) egyéni vállalkozóként nem kötelező vállalkozói bankszámlát nyitni, megfelel a lakossági folyószámlád is.

4. LÉPÉS: BEJELENTKEZÉS AZ IPARŰZÉSI ADÓ (“IPA” vagy “HIPA”) ALÁ

Az egyéni vállalkozás indítása során az egykapus rendszernek köszönhetően az iparűzési adó alá csak akkor kell bejelentkezni, ha valamilyen extra vagy kedvező adózási módot választunk. Például amennyiben a helyi iparűzési adó kapcsán a tételes (fix) adózást szeretnénk választani. Ezt a székhelyedhez tartozó önkormányzat weboldalán található helyi “Iparűzési adó „Bejelentkezés/Változás bejelentés” adatlapon keresztül tudod megtenni (15 napon belül). Ez egy bejelentési űrlap kitöltéséből és az űrlap az önkormányzat e-mail címére való elküldéséből áll. Az űrlapot az illetékes önkormányzat honlapjáról lehet letölteni. A befizetési kötelezettségedről és a fizetés menetéről pedig e-mailben kapsz tájékoztatást a bejelentkezés után. Ha rendelkezel Ügyfélkapuval, és fővárosi egyéni vállalkozó adóalany vagy, akkor a bejelentkezést online is megteheted ezen a linken.

5. LÉPÉS: KERESKEDELMI TEVÉKENYSÉG BEJELENTÉSE AZ ÖNKORMÁNYZATNÁL

Ha a tevékenységed Webshop üzemeltetése – 479102 (csomagküldő, internetes kiskereskedelem), vagy bármilyen értékesítéssel (saját terméked, általad készített kézműves termékek értékesítése) foglalkozol, akkor az egyéni vállalkozásod megalapítása után a tevékenységedet be kell jelentened a székhelyed szerinti önkormányzathoz. Az önkormányzat honlapján találsz erre letölthető formanyomtatványt, amelyet kitöltve, majd beszkennelve a honlapon megadott e-mail címre kell visszaküldeni. (Érdemes előtte személyesen, telefonon, vagy e-mailben megkeresni az önkormányzati vállalkozási ügyintézőt, aki sok kellemetlenségtől megkímélhet a javaslataival…) A vállalkozásod akkor tekinthető aktívnak, ha megjött a visszaigazolás az Ügyfélkaputól (adószám) és az Önkormányzattól is.

6. LÉPÉS: EGYÉNI VÁLLALKOZÁS SZÁMLÁZÁS

Az egyéni vállalkozásod működésének egyik legfontosabb pontja a számlázás lesz. Alkalmazd a Billingo vagy a Számlázz.hu számlázó rendszerét! A regisztráció mindkét felületen ingyenes, a Számlázz.hu esetében ingyenes verzió is van, ami kezdetnek jó lesz. 2020. július 1-től az összes, belföldi adóalanyok közötti ügyletről adatot kell szolgáltatni a NAV felé, így az összes, belföldi vállalkozások számára kiállított számlát jelenteni kell. Ezt a számlázóban könnyedén meg tudod tenni, a NAV Online Számla adatkapcsolat létrehozásával.

Scroll to Top